Söndag 13 Juni Day One

För er som inte vet! : Har blivit antagen som besättningsmedlem på Skonertdivisionens Gladan, ett segelskepp i andra ord!

För att segla bland annat på Victorias bröllop och senare en dag och natt segling till Göteborg!

 

 

En snabbare beskrivning av min dag! Fler bilder kommer senare!


Började med att kliva upp runt halv åtta i morse, en lättare frukost och en sväng med hunden.

Bil ner till Stockholm med en snabbare lunch.

Nu till saken!

Ett gäng befäl, började ropa upp våra namn, vi fick ställa upp i två lag. ”Gladan och Falken”.

En kortare instruktion ges av befälet som står framför oss 26 elever som ska embarkera Gladan. Han avslutar med att Gladan byggdes 1947 och sen dess har ingen som mönstrat på Gladan utan Stolp och Mast prov.

Vi skulle nu klättra 21 meter upp i masten, för att sedan klättra ner och upp i den andra masten. Med hjälp av en sele med två krokar kunde man klättra upp cirka 5-6 meter innan man senare kunde säkra sig. Klättra några steg och sen släppa säkringen och fortsätta!

 

Ni som klagar över att era rum är små? och att ni kanske delar det med ett syskon?

Mitt rum/avdelning består av cirka 20 kvadrat som jag delar med 26 andra personer.

 

Har ni kanske tänkt på hur stor en väska får vara för att man ska få ta ombord det som handbaggage på ett flygplan? Det är all den plats jag har för att förvara mina civila kläder, kamera, gympaskor regnställ, hörlurar, mobil ect , hygien artiklar och min arbetsuniform, fin uniform och kängor.  Innermåttet på mitt skåp 530*370*180mm. TJENA!.

 

I stunden jag skrev ovanstående, så hörde vi Kaptens pipan vissla till, bara att slänga undan datorn, och springa upp på däck.

 

Säkerhet och ordning på båten går befälen igenom. Efter säkerhet och en kortare genomgång av vad allting heter fick vi mat. Oxfilé, potatis och beasås tjating! När 26 personer försöker äta trossbåten så blir det trångt!

 

Nu är det eldrond och det innebär att allting ska städas och plockas i ordning inför att sova.

Ikväll blir det jag som är nattvakt!

 

 

En bild på min påmönstring! Där är jag nästan 20 meter över havet!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0