Tisdag 15 Juni Dag Tre

Idag har vi satt segel för första gången, och sjutton vad mycket tampar det finns!

Eftersom jag inte haft tid att skriva vad som hände under dagen för jag summera det kort.,

Jag fick stå vakt på alla poster på båten, en timme vid frälsar kransen, en timme 25 meter upp i masten, en timme vid motorn och en timme vid rodret! En ”kort lång” seglning, mycket jobb med att dra i tampar vika segel!.

 

”VO, 301 Lidberg anhåller om att få förfånga till rors

  • Ja det är uppfattat, Kom till kurs 95 grader
  • Kom till kurs 95 grader [2min senare] 095 kurs an.

 

Ett kort exempel på hur det går till vid rodret.

 

Uppe i masten som utkik får man ropa

  • VO, Fartyg Styrbord 065 grader, avstånd Litet!

 

I maskin rummet får man dra på sig fläskiga hörsel kåpor eftersom där nere är det tre stora monster dieslar som driver hela fartyget, man går igenom oljetryck, hz, volt, läckor och allt annat roligt!

Vi ankrade till havs och styrbordsvakt fick gå nattvakten, för första gången så var det faktiskt kul, då man skulle ta ut olika bäringar och anteckna om båten fallit ur kurs genom att ankaret draggat.

Jag och Lundell på kvällsvakt

Härligt väder på kvällen :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0