Sjövärnskåren

Tjena!
Ibland får jag frågan om vad jag håller på med för "båt-saker".

Båtsaken annars känd som Sjövärnskåren
Sjövärnskårernas Riksförbund - "Sjövärnskåren" - är en marin frivillig försvarsorganisation med uppgift att rekrytera och genomföra frivillig marin vuxen- och ungdomsutbildning, samt att bedriva totalförsvarsinformation."
Sjövärnskårerna bedriver bland annat en betydande ungdomsverksamhet. På Märsgarn (Stockholm),Lungö (Härnösand), Känso (Göteborg) och på Kungsholmen (Karlskrona) har sjövärnskårerna så kallade marina sommarskolor för ungdomar i åldrarna 15-19 år.
På dessa tre-veckors-skolor lär eleverna sig sjömanskap, första hjälpen, att segla, framföra fartyg, militärt uppträdande och dylikt.
Den utbildning jag har är (i ordning jag har tagit den)
  • Båtförarintyg
  • Försvarsmakten Sjövärnskåren Grundkurs
  • Försvarsmakten Sjövärnskåren Vinterutbildning Grundkurs
  • Kustskepparexamen
  • HMS Gladan besättning backsgast
  • Försvarsmakten Sjövärnskåren Fortsättningskurs
  • Fartygsbefäl examen Klass 8
  • VHF-certifikat
Militäruniformen M90

Kommentarer
Postat av: Anonym

du verkar alltid ha fullt upp, hinner du med att träffa dina kompisar? och vad jobbar du med? :)

2010-10-22 @ 18:20:52
Postat av: Jens

Klart jag hinner! :) Ibland händer det att jag har en ledig helg då jag kan umgås med mina vänner. Men dessutom stöttar mina vänner mig vilket gör allt mycket lättare! :)

2010-10-27 @ 00:20:25

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0