Söndag 20 Juni Dag åtta

Vaknade upp av den dagliga morgonmusik som alltid spelas...! Helt sjukt vad störd man börjar bli på att höra samma låt om och om igen!

Idag skulle bli en dag när vi verkligen börjar med våra sjörutiner. Ett kvarter som alltid är på däck och jobbar fyra timmar, medan ett annat kvarter är hjälpreda/ledig. Sen skiftar det på 4 kvarter.

Eftersom jag nu skriver detta i efterhand måste jag nästan skratta åt vilken dag det har varit!

Det började att det blev allt kraftigare sjögång och hela besättning på 26 elever tjoade och hejade över att vi äntligen var på väg och att det var action i det hela. Alla trängdes kring fören på båten för att få känna av vatten stänket som slog över och upp på däck.

Väldigt roligt var det att båten för lyfts upp av vågen och sedan rasar ner för att sedan lyftas upp av nästa våg. Det var roligt i en stund innan man skulle börja diska då man insåg att tallrikar,bestick,kokkärl började flyga omkring på däck.

 

Efter maten började folk oroa sig för att bli sjösjuk... 4 timmar senare, ligger majoriteten av besättning som utslagna fiskar på däck...

 

Det mest obehagliga med dagen var vid ett post byte, jag hade precis avslutat mitt pass vid maskinen och byte till frälsarnkransen, samtidigt hade Anton och Maria byt plats som utkik. Innan Anton han klättra ner sina 25 meter hände detta, när Maria precis nått toppen.

 

Maria - Anton har du en plastpåse?

Anton - Nej det har jag inte.

Tyst en stund

Maria - Jag spydde precis i min mössa...

 

25 meter upp i masten så känns 3 meters vågor verkligen av! Fruktansvärt vilka krafter det blir!!

Ryktet spreds från Anton att Maria inte mådde bra och jag frågade Vakthavande Befäl om jag fick ge bort min post och klättra upp till Maria och byta av henne...

Frivillig men inte fullt villig vill jag påstå när jag kommit 10 meter upp i vantet.

När skeppet dök ner i vågen var det som att det nästan tog tvärstopp innan det sedan lyftes ur vågen och tog en jävla fart!

 

Jag är inte den person som tycker om höjder, men eftersom jag kan förstå att Maria vill bli avbytt så klättrade jag så fort jag kunde utan säkringar. Nästan uppe insåg jag att jag var tvungen att säkra mig, utan ett stadigt grepp när vågen slog emot var det säkert lätt att ramla ner!


Dubbla säkringar tog jag mig upp till den svåraste biten av mastklättringen, nämligen en stege som lutar 30 grader utåt innan man kommer upp på den ”A4” stora plattformen. Just i stegen måste man sträcka sig en bit för att få ett stadigt grepp, vilket jag gjorde precis när skeppet steg ur en våg. Jag missade handtaget, 25 meter upp så är man inte så jävla kaxig när man är nära på att ramla även fast man kör med säkringar. Jag lyckades klamra mig fast stenhårt med vänster armen och testade på nytt.


Nu kom jag upp och träffade Maria som nu satt ner på plattformen och alldeles groggy och förvirrade. Jag fick hänga utanför plattformen i säkert 15minuter innan Maria lyckades ställa sig upp och säkra sig på nytt.

Maria klättrade ner, nu satt jag där.


Frivillig men långt ifrån fullt villig... Svårt att beskriva hur det var.i Tänk er att balansera på en plattform som är lite större än ett A4 ark, medan ni färdas framåt och sedan bromsa in och sedan verkligen flyga framåt! Det pågick i en timme, innan Mathias kom upp och skulle byta av mig, när Mathias var vi slutstegen fick jag läsa av vågorna och säga till när det var lugnt att klättra så han inte klättrar när skeppet dyker och flyger upp.


Klättringen ner för mig tog minst 10-15minuter, när man i vanliga fall ska klättra upp på ca minuten.

Min tur att stå vid rodret! Jag kunde inte älska det mer! Vilken känsla att se hela fartyget från akterna resa sig x antal meter upp i fören och sedan slå ner och, havsvatten stänker över.

Uppeifrån masten såg jag hur majorieten av bestättning började lägga sig på däck, lite spyor här och där, och sedan när jag klättrade ner. Bilden talar för sig själv




 

Lyckades smyga fram kameran uppe i masten.


Emot kvällen började det lugna sig och det blåste bara 3-4 m/s.

Nu hade besättningen även återhämtat sig en del, och jag gick och la mig runt 2100 för att sedan gå tillbaka på min post kl 2400, fan vad häftigt det var att få se soluppgången vid 0400, innan man igen går och lägger sig!

 

Peace!


Lördag 19 Juni Dag Sju Kungliga bröllopet

Vi vaknade upp till den melodi som vajre morgon väcker oss, idag är det en speciellt dag, Kronprinsessan Viktoria och hennes fästman Daniel Westling skulle nu äntligen gifta sig efter flera veckors mediahysteri.

Efter morgonskaffningen var det dags för vår dagliga morgonstädning. Vilket innefattar däckskrubbning, rengörning av trossbotten samt rundhusen (toaletter och dusch). Efter lite slit beordrades att den dagliga dräkten skulle bäras (finuniformen). Vi genomförde ett genrep vilket gick galanat, för nu satt det verkligen i ryggmärgen. All träning hade gett resultat! Sedan glassade vi med stort G! Även kallat ”skäggning” under däck. Vi väntade på att bröllopscermonin skulle börja.

 

Paraden gick till på följande vis; Alla intog paradlä, vilket betyder att vi ställde upp på styrbord sida redo att äntra ut. Vi äntrade ut och intog våra positioner i masterna och utefter babords långsida. Sedan var det bara att vänta.


Lite över hundra meter framför oss ser man hur det kommer en rök puff från HMS Visborgs salut kanon, - en halv sekund senare... BOOM! tryck vågen från explosionen trycker in bröstet och hela skeppet skakar. 21 skott senare, kom Daniel och kronprinsessan förbi om babord och vi påbörjade vårat hurrande. Många av oss hade nog mer än en fjäril i magen vid det här laget, det skulle inte bli mer annat än perfekt.


Sekonden beordrade mössa av och vi hurrade fyra gånger för det vackra brudparet. Kronsprinsesan vinkade till oss på Gladan och man kunde inte vara annat än stolt.


Vasaorden har passerat och ett vinande ljud börjar sakta tona fram, över våra huvuden flög ett tiotal fåglar i organiserat kaos, vinande blev högre och 18 jasplan passerade strax ovanför våra huvuden i en pil formation. Vi blev senare nedkallade igen efter att kungaslupen passerat bort. Alla kom ned med stora leende, inte minst efter all berömelse från fartygschefen. Nu var det nog ingen som tänkte på verkande fötter eller blåsor på händerna. När selar och annat var återställt tog vi gruppfoto och fick skriva våra namn i gästboken.


En underbar dag till ända och vi fick sova en stund.


Klockan 2310 började vi göra klart för att kasta loss från bojarna och 0100 var vi på väg ut på havet och vidare mot Göteborg.



Fredag 18 Juni Dag 6

Den engelska fregatten i bakgrunden!
Gävle Korvetten ankrat akter om oss!
Skriver mer senare!

Torsdag 17 Juni Dag 5

Började morgon med en paradövning inför bröllopet på Lördag!


Om man summerar dagen så har det varit ganska jobbig med tanke på att vi har städat hela dagen! Polerat mässing, vikt segel, skrubba däck, städa städa städa!


Det vi städade inför var gästerna som skulle kliva på vid eftermiddagen. 120 Gäster på Gladan och Falken, riktigt häftig att få träffa högt uppsatta militärer från världen över, Ryssland,USA,Japan,England,Cananda,Kina, Finland osv.


Jag började min post vid landgången och hade som order att gå upp i givakt när gästen tog första steget upp på landgången. Ombord bjöd det på snittar och dricka för alla gäster, bland annat var Mona Sahlin där en kort stund.

Städning efter festen gick fort, och därefter fick jag en timmes permis då jag sprang till Max och köpte ett Friscomål med plusmeny och dip, sprang tillbaka till HMS Gladan och satt mig på trossbotten och kollade på Two and a Half men och slafsa i mig maten! 0300 på natten blev jag väckt och då var det min tur att gå vakt!

Godnatt!


Onsdag 16 Juni Dag Fyra

Kapten- Godmorgon mina juveler!


Frukost, sen lättade vi ankar och seglade X antal timmar, dessutom fick vi handveva upp det hela 300kg tunga ankar + 80 meter kätting!


Efter segel turen in till kaj så körde vi paradövning inför bröllopet! Själv ska jag stå uppe i masten och ropa hurra hurra hurra till brudparet som kommer att ro förbi HMS Gladan! Det ska bli läckert, alla står på däck, av 27 elever så kommer 15 att stå med säkringsele och måste klättra ca 25 meter upp i masten på 20 sekunder! Ett antal övningar och justeringar gjordes och till slut blev det bra! Efter övningar blev det permission för min del! Käkade på Max och köpte en Ben and Jerry’s och gotta på medans jag kollade på film i min koj!


Nu ska jag snart borsta tänderna och krypa till kojs!



En bild på när jag långhalade en tamp! Snyggt ;)

 

En bild på HMS Gladan, där jag nu tjänstgör som besättningsmedlem

Tisdag 15 Juni Dag Tre

Idag har vi satt segel för första gången, och sjutton vad mycket tampar det finns!

Eftersom jag inte haft tid att skriva vad som hände under dagen för jag summera det kort.,

Jag fick stå vakt på alla poster på båten, en timme vid frälsar kransen, en timme 25 meter upp i masten, en timme vid motorn och en timme vid rodret! En ”kort lång” seglning, mycket jobb med att dra i tampar vika segel!.

 

”VO, 301 Lidberg anhåller om att få förfånga till rors

  • Ja det är uppfattat, Kom till kurs 95 grader
  • Kom till kurs 95 grader [2min senare] 095 kurs an.

 

Ett kort exempel på hur det går till vid rodret.

 

Uppe i masten som utkik får man ropa

  • VO, Fartyg Styrbord 065 grader, avstånd Litet!

 

I maskin rummet får man dra på sig fläskiga hörsel kåpor eftersom där nere är det tre stora monster dieslar som driver hela fartyget, man går igenom oljetryck, hz, volt, läckor och allt annat roligt!

Vi ankrade till havs och styrbordsvakt fick gå nattvakten, för första gången så var det faktiskt kul, då man skulle ta ut olika bäringar och anteckna om båten fallit ur kurs genom att ankaret draggat.

Jag och Lundell på kvällsvakt

Härligt väder på kvällen :)

Måndag 14 Juni Dag Två

 

Godmorgon! Klockan var 05.45 när vi blev väckta av våra befäl. Snabb städning av trossbotten, sen bära fram bord och stolar för att senare få en frukost, en matkorg med mackor,ägg,kaviar,fil osv. Uppställning på däck för att senare hoppa in i bussen för att åka till Försvarsmakten Berga.


En lång vänta uppstod när vi skulle hämta ut SSD och Caesar uniformen. Runt tolv tiden var vi tillbaka i Falken för lunch. Tacos servades! Mums!


Efter lunch hade vi genomgång av olika poster på båten, Frälsningskransposten, utkik, rorsman, glasvakt och loggast [navigation]. Vi städade även skeppet, navhytten,deck, rundhusen.


Säkerhet på båten ; rökdykare, sjukvård och livbåtar demonstreras.

En kortare lektion ges i trossbotten om olika benämningar på segel, därefter middag! En stor lax filé, potatis, grönsaker och sås!


I skrivande stund plockar mina kamrater ihop efter middagen, eftersom jag diskade efter lunchen är det deras tur nu.

Efter middagen, började vi gå igenom 5200 meter tamp och deras namn! Tjolahopp! Det är ju långt...? En kortare lektion i maskin underhåll och skötsel.


Nu ser det ut som att vi kommer att få en ledig stund, borsta tänderna och krypa till kojs!



Söndag 13 Juni Day One

För er som inte vet! : Har blivit antagen som besättningsmedlem på Skonertdivisionens Gladan, ett segelskepp i andra ord!

För att segla bland annat på Victorias bröllop och senare en dag och natt segling till Göteborg!

 

 

En snabbare beskrivning av min dag! Fler bilder kommer senare!


Började med att kliva upp runt halv åtta i morse, en lättare frukost och en sväng med hunden.

Bil ner till Stockholm med en snabbare lunch.

Nu till saken!

Ett gäng befäl, började ropa upp våra namn, vi fick ställa upp i två lag. ”Gladan och Falken”.

En kortare instruktion ges av befälet som står framför oss 26 elever som ska embarkera Gladan. Han avslutar med att Gladan byggdes 1947 och sen dess har ingen som mönstrat på Gladan utan Stolp och Mast prov.

Vi skulle nu klättra 21 meter upp i masten, för att sedan klättra ner och upp i den andra masten. Med hjälp av en sele med två krokar kunde man klättra upp cirka 5-6 meter innan man senare kunde säkra sig. Klättra några steg och sen släppa säkringen och fortsätta!

 

Ni som klagar över att era rum är små? och att ni kanske delar det med ett syskon?

Mitt rum/avdelning består av cirka 20 kvadrat som jag delar med 26 andra personer.

 

Har ni kanske tänkt på hur stor en väska får vara för att man ska få ta ombord det som handbaggage på ett flygplan? Det är all den plats jag har för att förvara mina civila kläder, kamera, gympaskor regnställ, hörlurar, mobil ect , hygien artiklar och min arbetsuniform, fin uniform och kängor.  Innermåttet på mitt skåp 530*370*180mm. TJENA!.

 

I stunden jag skrev ovanstående, så hörde vi Kaptens pipan vissla till, bara att slänga undan datorn, och springa upp på däck.

 

Säkerhet och ordning på båten går befälen igenom. Efter säkerhet och en kortare genomgång av vad allting heter fick vi mat. Oxfilé, potatis och beasås tjating! När 26 personer försöker äta trossbåten så blir det trångt!

 

Nu är det eldrond och det innebär att allting ska städas och plockas i ordning inför att sova.

Ikväll blir det jag som är nattvakt!

 

 

En bild på min påmönstring! Där är jag nästan 20 meter över havet!

Jappsålut!

Nu är det inte länge kvar innan sommarlovet är här!
Snart ska jag köra ut mamma och pappa ut i Valbo och fira min kusins pappa!
Senare ikväll drar jag nog ut och åker båt med pappa, bara att passa innan jag åker iväg på Söndag!
Inte mycket mer att säga just nu, ! JUST ja min telefon är kaputt!

Bal 2010!

Var och fotograferade på Engelska Skolans Bal igår, Lägger bara upp dom tre bästa bilderna! :)
I övrigt så börjar skolan snart ta slut, och redan på Söndag mönstrar jag på i Stockholm inför Viktorias bröllop!
Ska bli häftigt att vara med på en stor händelse, men däremot bryr jag mig inte alls om Kunga familjen.
Efter en vecka i stockholm, förmodligen boendes på en skonert båt, så seglar jag därifrån ner till Göteborg och stannar där över midsommar med philip von skrot!!
Vill du också bli fotograferad? Kommentera msn eller namn så kan vi höras genom Facebook!

Profil Fotografering!

Dagens profil fotografering med Kevin och Rebecca!
Någon annan som är sugen på par/solo fotografering hör av er genom facebook!

Men jens gå upp nu! -Så gjorde jag inte det ;ppPpPpP

Mamma kan verkligen stå och skrika på mig för att jag inte kliver upp ur sängen.. Ibland hör jag inte att hon ber mig att gå upp, ibland kommer jag inte ens ihåg att hon har sagt det. Och när jag väl vaknar och hör det så tar det bara 1 sekund så sover jag igen?!
AND DUDE! The weather is great outside!
Dagens planering!
  • Skola
  • Ut med hunden
  • Gå på stan
  • Bomhus - måtta och trixa med båten
  • Städa hemma
  • Köpa plywood

Fan vad mycket kött det är här!

Dagens citat från jobbet, "Fan vad mycket kött det är här"
Idag woofsch! Snacka om sliten kille, mamma var nästan tvungen att dra upp mig ur sängen för att sedan vimla ut med hunden en sväng, sen trampa iväg till skolan och hasa sig upp för 6 långa trappor för att sedan inse att vi inte har lektion och börjar istället 12.20...
Trampa hem igen, träffade en glad hund som senare blev mindre glad när jag ställde in han i duschen.
Det värsta är att, min hund bli säkert mer speedad av att få duscha, än en stor Red Bull. Gosse! Vad det blir fart på hunden!
Satt mig senare ner för att spela lite xbox, men hej sa det bara sen sov jag tills kl 12, Gjorde beep-test i skolan, bara springa utav helvete!
Klockan fyra , off to work - sluta kl 21.20.
ATM spelar xbox med Kevin!
OCH på tal om bananer! Kolla på filmen!!

Kondomer och Fotografering!

Mer eller mindre roliga Naturkunskaps lektion måste jag påstå, när följande står på mitt bord när jag sätter mig med en muffins och en cola.
True story! Då fick vi till och med följa instruktioner hur man skulle öppna och trä på ena kondomen, jajamen! Inga problem, sen blev det tävling av det hela!
Vem som kunde trä på en kondom fortast! En tjej blev till och med utnämnd till cockmaster 3000!. Haha underhållande slut på dagen måste jag påså. När kondomen väl var på glasröret var jag lite sugen på att dra en "Swedish Muffin" (American Pie), med glasröret.
Efter skolan blev det modevisning på Engleska skolan, mycket trevligt att träffa gamla lärare och elever.
Träffade Tom påväg hem och vi drog ut och fotograferad!
#1 profilbild på Tom Von Abrahamsson!
Hur som helst så tänkte jag börja med lite amatör profilbild fotografering för den som är intresserad! Skriv eran hotmail adress i kommentatorn. Då kan vi gå till valfri plats och köra en kortare session!
Peace!

RSS 2.0